Dzień Chemika 2019
„Ozon na niebie,
W gwiazdach hel,
Na morza dnie wapienie,
Wulkaniczna lawa,
Rosą skroplona trawa,
W wielobarwnej tęczy,
W metalowej schodów poręczy,
W blasku pełni księżyca,
Wszędzie Chemia mnie zachwyca!”
Z. Kuffel „Pieśń o chemii.”
Dziś przedszkolaki badały świat za pomocą eksperymentów, nasze przedszkolne zamieniło się w laboratorium – co niesamowicie spodobało się naszym wychowankom. Wiemy, że jest to naturalny sposób zaspokojenia ciekawości dziecka – aby temu podołać wykonywaliśmy różne doświadczenia, które rozwijały umiejętności krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo -skutkowego czy też porównywania, a tym samym rozwijały horyzonty myślowe dzieci.
Zajęcia rozpoczęliśmy od wprowadzenia w tematykę: „Mali badacze”. Dzieci dowiedziały się na czym będą polegały zajęcia i jakie są podstawowe sprzęty i skrzyło laboratoryjne. Podczas zajęć rozmawialiśmy o tym, czym jest chemia. Przedszkolaki poszerzyły swoje słownictwo – zapoznając się z nowymi wyrazami tj.: kolba, mikstura, bagietka, reakcja chemiczna. Rozmawialiśmy o tym czego potrzeba do wykonania prostych eksperymentów chemicznych.
Widząc niecierpliwość dzieci przeszliśmy do działania praktycznego i zabaw badawczych. Zaczęliśmy od „Kolorowego wiru”, gdzie dzieci obserwowały doświadczenie na mleku – uciekające barwniki, przestraszone kroplami płynu do naczyń, później bawiliśmy się „Ruchomymi piaskami”, z mąki ziemniaczanej. Podczas zabaw badawczych naszym głównym odczynnikiem były produkty spożywcze, dające spektakularne efekty zmiany barw, konsystencji czy też wybuchy. Dzieci jednogłośnie stwierdziły, że praca chemików jest niezwykle fascynująca. Dla relaksu dzieci bawiły się jeszcze w zabawy ruchowe takie jak „Wulkan”, „Mały chemik”, „Doświadczenia”.
Chemia to taka nauka,
Gdzie chemik bada naturę,
I odpowiedzi szuka,
Robiąc nową miksturę.