Pierwsza pomoc 2024
W naszym przedszkolu odbył się Dzień Pierwszej Pomocy – nietypowe święto mające na celu naukę podstawowych zasad udzielania pomocy przedmedycznej. Celem tego dnia było zapoznanie się z zasadami udzielania pierwszej pomocy, kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, wdrążenie do zachowań mających na celu bezpieczeństwo swoje i innych oraz zapoznanie się z numerami alarmowymi.
Dzieci uczestniczyły w różnorodnych zajęciach teoretycznych i praktycznych, które miały na celu uświadomienie im, jak ważne jest umiejętne reagowanie w sytuacjach nagłych. Dzień rozpoczął się od krótkiego wprowadzenia, podczas którego odbyła się pogadanka na temat pierwszej pomocy. Następnie dzieci wysłuchały opowiadania „Mam przyjaciela ratownika medycznego” z którego dowiedziały się jak wygląda jego praca / Przygody Fenka „Numer Alarmowy” i odpowiedzieli na pytania dotyczące tekstu. Dzieci dowiedziały się kiedy wzywamy policję, staż, pogotowie, a kiedy są potrzebne wszystkie trzy zespoły ratownicze. Przypomnieliśmy sobie numery alarmowe tj.: 999 – pogotowie, 998 – straż pożarna, 997 – policja, a także główny numer alarmowy 112 (ucząc się jak go łatwo zapamiętać: 1 (usta), 1 (nos), 2 (oczów). Dzieci dopasowywały pojazd – karetka, policja i straż – do odpowiedniego numeru telefonu. Dowiedziały się co powinna zawierać apteczka pierwszej pomocy czyli jaki jest zestaw niezbędnych materiałów i narzędzi, które umożliwiają udzielenie podstawowej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach, i że posiadanie dobrze wyposażonej apteczki może okazać się kluczowe w ratowaniu życia lub zdrowia, dlatego warto zadbać o jej kompletność i regularnie sprawdzać jej zawartość. Podstawowe elementy, które powinny znaleźć się w apteczce pierwszej pomocy to: materiały opatrunkowe, środki dezynfekujące, środki ochrony osobistej, narzędzia np.: nożyczki, środki przeciwbólowe i leki. Dzieci zaśpiewały piosenkę Śpiewających Brzdący „112 Numer Alarmowy”, odgadywały zagadki słuchowe – słuchały sygnałów wydawanych przez pojazdy uprzywilejowane i rozpoznawały jaki pojazd wydaje taki głos, brały udział w zabawie „Gdzie zadzwonię?” – dzwonili pod wybrany numer (do policji, do straży i na pogotowie) w zależności od sytuacji przedstawionej przez nauczycielkę. Następnie wzięli udział w zabawie dydaktycznej „Apteczka” – każde dziecko losowało przedmiot z apteczki, a następnie nazywało go i mówiło do czego służy. Na koniec dzieci odgrywały scenki związane z dzisiejszą tematyką udzielając pierwszej pomocy lalkom, misiowi, a także kolegom i koleżankom – układały ich się w pozycji bocznej, zakładały chustę trójkątną oraz upatrywały rany. Na koniec wykonały pracę plastyczną.