Dbamy o Ziemię, Mali Ogrodnicy, Dzień Czekolady 2021 – nauka zdalna
Ziemia, ziemia to nasza planeta.
Dbamy o czyste powietrze.
Nie chcemy śmieci na leśnej łące.
Precz z dymem, który zasłania słońce.
W tym tygodniu głównym tematem było dbanie o Ziemię. Celem tych zajęć było rozwijanie inwencji twórczej, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat treści utworu, rozwijanie mowy i koncentracji uwagi, rozwijanie sprawności manualnych oraz umuzykalniania dzieci. Przedszkolaki obejrzały film edukacyjny pt. „Las” wprowadzający w tematykę zajęć. Przypomniały sobie nazwy drzew i ich budowę – nazywały poszczególne części drzewa, określały, które części rośliny rosną pod ziemią, a które nad nią. Wykonywały ćwiczenia klasyfikacyjne „Gdzie kto mieszka?”, podczas których nazywały miejsca, w których żyją zwierzęta (las, łąka, staw) oraz warunki niezbędne do przetrwania. Naśladując rodzica układały z patyczków sylwetę drzewa, a następnie przeliczały ilość zużytych patyczków. Wysłuchały też wielu opowiadań i wierszy tj. „Spotkanie z małym czarodziejem”, „Strażnicy przyrody”, „Broda Dziada Drzeworoda” oraz ,,Drzewko Maciusia”- do którego wykonywały ilustracje. Ćwiczyły przekazywanie emocji poprzez zabawy z elementem dramy „Smutne drzewka i wesołe drzewka”. Podczas oglądania obrazków ukazujących różne elementy krajobrazu dzieci określały jak możemy zadbać o nasze środowisko. Wysłuchały też fragmentu wiersza T. Ferenc pt.: „Woda” i odpowiedziały na pytania kontrolne. Odbyły się rozmowy na temat „Komu potrzebna jest woda?”, „Jak oszczędzać wodę?”. Nie zabrakło zabaw na świeżym powietrzu tj. „Slalom między drzewami” czy „Mierzymy drzewa” gdzie przedszkolaki mierzyły obwód drzewa za pomocą sznurka. Uczyliśmy się też piosenki „Ekosłodziaki-Gang Słodziaków”. Dzieci obejrzały bajkę ekologiczną „Czysto, ładnie i bez śmieci” i „Rady na odpady” mówiące o wielkim znaczeniu segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania w celu odzyskania materiału, który może zostać ponownie wykorzystany- w ten sposób objaśniliśmy sobie znaczenie słowa recykling. Podczas zabawy dydaktycznej „Dopasuj do koloru” dzieci dopasowywały zdjęcia śmieci do odpowiedniego pojemnika (segregatora odpadów). Nie zabrakło zabaw z literami- w tym tygodniu przedszkolaki poznały literę „Ż”. Podczas zabawy w zagadki pantomimiczne dzieci pokazywały, że są cząstką przyrody. Odbyły się ćwiczenia badawcze „Czy można zobaczyć powietrze?” – dzieci określały w jaki sposób możemy to sprawdzić. Odbyły się zabawy dydaktyczne na temat zanieczyszczenia powietrza oraz zostały wykonane prace plastyczne ćwicząc przy tym zdolności manualne.
***
12 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Czekolady. Z tej okazji przeprowadzone zostały zajęcia, za pośrednictwem których przybliżona została dzieciom historia powstania czekolady. Celem zajęć było kształtowanie u dzieci umiejętności umiarkowanego spożywania słodkości, wdrażanie dzieci do dbania o swoje zdrowie oraz wzbogacanie wiadomości na temat sporządzania czekolady. Podczas zajęć dzieci wysłuchały wiersza D. Wawiłow pt.: „Zapach czekolady” oraz odpowiedziały na pytania dotyczące tekstu. Następnie dzięki wielozmysłowej obserwacji poznały właściwości czekolady. Określały rodzaje czekolady (gorzka, mleczna, biała, deserowa), rozpoznawały rodzaje czekolady za pomocą zmysłów smaku i zapachu, badały twardość i konsystencję czekolad za pomocą dotyku oraz liczyły kostki w tabliczkach czekolady. Odbyła się zabawa przy piosence ,,Czekolada”. Następnie dzieci obejrzały film „Tajemnica produkcji czekolady”. Dzieliły na sylaby wyrazy: cukierki, czekolada, ciastka, wafelki, batony. Przedszkolaki rozmawiały z rodzicami na temat tj.: „Dlaczego nie należy jeść dużo słodyczy?” a po rozmowie wyciągały własne wnioski i spostrzeżenia na ten temat. Obejrzały też ilustrację przedstawiającą piramidę żywienia i omówiły ją razem z rodzicami. Pomimo iż czekolada jest pyszna dzieciaki wiedzą, że nie należy jej dużo spożywać. Na koniec dzieci dekorowały wafle i tworzyły cudeńka z czekolady- prace były tak piękne że żal je było zjadać.
***
Celem tych zajęć było poznanie zawodu ogrodnika, etapów sadzenia roślin oraz narzędzi ogrodniczych. Dzieci wsłuchały się w piosenkę Fasolki pt.: „Wiosna w ogródku” oraz odpowiedziały na pytania dotyczące utworu. Dowiedziały się kim jest ogrodnik i czym się zajmuje. Wysłuchały opowiadania pt. „Tajemnica małego nasionka” J.Wasilewskiej, i udzielały odpowiedzi na następujące pytania :
• Kto zaopiekował się ziarenkiem?
• Co zrobiło ziarenko w ziemi?
• Co pojawiło się w miejscu pęknięcia?
• Co wyrosło z ziarenka?
Przy pomocy filmu edukacyjnego pt. „Czego potrzebują rośliny?” dowiedziały się jak rośliny rosną, kwitną i owocują, aby w ten sposób wiedzieć jak opiekować się rośliną zasadzoną przez siebie. Dowiedziały się jakie potrzeby mają rośliny (woda, światło, ciepło, spulchnianie). Przy pomocy tablicy demonstracyjnej dzieci nazywały kwiaty (tj.: narcyz, tulipan, róża, piwonia, mak, chaber, jaskier, stokrotka łąkowa) hodowlane i rosnące na łące, dzieląc ich nazwy na sylaby i głoski. Przedszkolaki uzyskały także informację o wiosennych pracach na wsi dzięki filmowi ukazującemu etapy przygotowania pola pod uprawę zboża. Zapoznały się z narzędziami ogrodnika, i zasadziły samodzielnie nasiona, aby później cieszyć się efektem swojej pracy. Uczestniczyły w zabawie ruchowej „Ziarenko” podczas której inscenizowany ruchami tekst czytany przez rodzica. Podczas zabawy badawczej dzieci oglądały różne ziarenka oraz za pomocą dotyku, wzroku i węchu określały kolor, kształt, wielkość, zapach danego ziarenka. Głównym zadaniem dzieci było posadzenie wybranej roślinki i opieka nad nią.