Walentynki 2025
Dzisiejszy dzień w naszym przedszkolu był pełen serduszek i czerwonego koloru! Wszystkie dzieci przyszły dziś ubrane w kolor miłości, co stworzyło wyjątkową atmosferę.
Zajęcia rozpoczęliśmy od wysłuchania piosenki „Walentynki”, która wprowadziła nas w tematykę dnia. Później dzieci dowiedziały się co to jest „święto zakochanych”, że obchodzone jest 14 lutego, i że jest to święto miłości i przyjaźni, patronem jest św. Walenty, który według legendy potajemnie udzielał ślubów zakochanym parom wbrew zakazom cesarza. Święto to obchodzone jest na całym świecie, choć w różnych krajach może mieć swoje specyficzne tradycje, w Polsce stało się popularne w latach 90. i od tego czasu cieszy się dużą popularnością.
Na zajęciach dzieci poznały symbole walentynek tj.: serce – symbol miłości i uczuć,
kartki walentynkowe – wysyłane anonimowo lub z podpisem jako wyraz sympatii,
strzała Amora – znak zakochania, nawiązuje do mitologii rzymskiej,
czerwone róże – kwiaty symbolizujące namiętność i miłość,
czekoladki – słodki prezent dla ukochanej osoby,
gołąb – od dawna kojarzony jest z miłością, wiernością i pokojem, w mitologii greckiej i rzymskiej gołębie były ptakami bogini miłości – Afrodyty (Wenus).
Rozmawialiśmy też o zwyczajach walentynkowych tj.:
– wysyłanie kartek i wiadomości miłosnych,
– obdarowywanie bliskich kwiatami, prezentami i słodyczami,
– romantyczne randki i wspólne spędzanie czasu,
– organizowanie walentynkowych wydarzeń, np. balów czy kolacji.
Później dzieci wysłuchały legendy o św. Walentym i opowiadały z czym kojarzą im się walentynki (kolor czerwony, serca, kartki walentynkowe, kwiatki, prezenty, kupidyn). Dowiedziały się jak obchodzi się walentynki w innych krajach (np.: Turcji, Włoszech, Japonii). Następnie przeliczały serduszka i układały je od największego do najmniejszego, ćwicząc przy tym swoje umiejętności matematyczne. Wzięły również udział w tematycznej grze memory oraz zabawie z dopasowywaniem połówek serc – jedna część zawierała cyfrę, a druga odpowiadającą jej liczbę patyczków, układały puzzle z serc, odszukiwały par, określały na podstawie obrazków gdzie jest mniej, więcej tyle samo serc/kokardek. Zrobiły sobie zdjęcia w foto budce z rekwizytami. Powtarzały słowo ,,kocham Cię ” w różnych językach. Zagrały też w walentynkowe ,,Ja mam kto ma”. Podczas zabawy przy muzyce tańczyły z czerwonymi balonami. Nie zabrakło także kreatywnych działań – dzieci wykonały piękne walentynkowe prace plastyczne. Następnie oglądały bajkę edukacyjną „Co to są WALENTYNKI” oraz „Walentynki u Smerfów”. Na zakończenie dnia nadszedł długo wyczekiwany moment – otwarcie walentynkowej skrzynki! Każde dziecko otrzymało kartkę walentynkową, którą mogło znaleźć w skrzynce dzięki swoim kolegom i koleżankom.