Dzień TV i RADIA 2025
Celem tego dnia było zapoznanie dzieci z rolą radia i telewizji, ich znaczeniem w codziennym życiu, wyjaśnienie czym są te media, jak działają i jakie mają znaczenie, uświadomienie dzieciom, że media przekazują informacje / wiadomości, a także seriale, filmy, bajki i muzykę.
Podczas dzisiejszych zajęć dzieci dowiedziały się, że dawno, dawno temu ludzie nie mieli telefonów ani internetu, ale mogli się dowiedzieć, co dzieje się na świecie dzięki np.: radiu oraz tv. Dowiedziały się, że pierwsze radio powstało ponad 100 lat temu, wcześniej ludzie mogli tylko czytać gazety, a dzięki radiu mogli słuchać wiadomości, muzyki i bajek. Dziś możemy słuchać radia wszędzie – w samochodzie, telefonie i komputerze. Potem wymyślono telewizję – czyli radio, ale z obrazem. Pierwsze telewizory były czarno-białe, a nie kolorowe jak teraz i że kiedyś ludzie mieli tylko kilka programów, a dziś są ich setki!
Dzień Radia i Telewizji w przedszkolu był świetną okazją do zapoznania dzieci z mediami i ich rolą w codziennym życiu. Dzieci starały się wymienić różnicę między radiem a telewizją oraz miały okazję dowiedzieć się jak działają te środki masowego przekazu. Rozmawialiśmy o pracy dziennikarzy, prezenterów i kamerzystów, a także o tym, jak powstają audycje i programy telewizyjne. Przedszkolaki wcieliły się w role reporterów, nagrywały „wywiady” i tworzyły własne programy. Wzbogaciliśmy słownictwo o słowa związane z radiem i telewizją np.: ekran, antena, pilot, mikrofon, studio, kamera, prezenter. Starsze dzieci ćwiczyły analizę i syntezę wyrazów związanych z radiem i telewizją, takich jak „radio”, „redaktor” czy „operator”- rozkładaliśmy je na sylaby i głoski, doskonaląc umiejętności językowe. Później dzieci wcielały się w prezenterów, reporterów, czytających wiadomości lub prowadzących wywiady co wzbudzało ich twórczą ekspresję. Poznały historię powstania TV i radia, kto pracuje w radiu i TV, jakie są wady i zalety oglądania TV. Dowiedziały się kilku ciekawostek:
– pierwsze radio było wielkie jak szafa, a teraz mieści się w telefonie,
– pierwsze telewizory miały malutki ekran, a dziś mamy ogromne ekrany na ścianach,
– kiedyś bajki w telewizji były tylko rano i wieczorem, a teraz można je oglądać cały czas.
Przedszkolaki wypowiadały się jakie programy telewizyjne oglądają najchętniej. Rozmawialiśmy też na temat szkodliwości długotrwałego oglądania telewizji oraz jakie aktywności można wybrać zamiast oglądania tv np.: spacer, układanie puzzli, rysowanie itp. W zabawie ruchowej dzieci wykonywały ćwiczenia lub stały nie ruchomo w zależności jaki guzik był naciśniety przez nauczyciela. Dzieci wykonały też pracę plastyczną.